onsdag 1 oktober 2014

Havsgratäng med tofu

Jag tänker väcka liv i den här bloggen igen. Det hände inte så mycket sist.

Jag kommer att lägga upp både egna recept och andras som jag tycker är värda att spridas vidare.

Idag får tidningen Vegomagasinet äran. En riktigt bra tidning som är helt vegansk dessutom. I varje nummer har de en veckomeny. Där hittade jag denna fantastiskt goda Havsgratäng som jag måste dela med mig av. Receptet finns i nummer 5 2014. Man kan beställa lösnummer i efterhand. Ett tips är att bli prenumerant som jag är för då får man den fint med posten.

Havsgratäng med rökt tofu

55 minuter/4 personer

Potatismos:
1 kg mjölig potatis
2 msk mjölkfritt smör
2 msk grädde
1 dl vatten
Vitpeppar
(Jag valde mjölk istället för grädde och vatten)

Sås:
1 gul lök
3 msk rapsolja
1 1/2 msk vetemjöl
1 1/2 dl vatten
2 1/2 dl grädde
1/2 grönsaksbuljongtärning
3 tsk finhackad dill (fryst går bra)
1 1/2 tsk torkad persilja
Saften från 1/2 citron
1 burk tångkaviar

500 g rökt tofu
Salt
Vitpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.

Potatismos:
Skär potatisen i mindre bitar utan att skala den. Koka på svag värme i ca 15 minuter eller tills den är mjuk. Häll av vattnet. Mosa potatisen med en potatisstöt eller vispa sönder med en elvisp. Blanda ner smör, grädde, vatten, salt och vitpeppar. Rör ihop till ett mos.

Sås:
Skär den gula löken i stora klyftor. Fräs i rapsoljan tills den mjuknar. Strö över vetemjölet och vispa ner vatten, grädde och grönsaksbuljong.
Låt koka upp under omrörning. När såsen har tjocknat kryddar du med dill, persilja, citronsaft och vitpeppar. Dra kastrullen från plattan och vänd ner tångkaviaren.

Skiva den rökta tofun. Häll lite sås i botten av en gratängform. Fördela tofun över såsen. Klicka ut potatismoset längs kanten på ugnsformen, hela vägen runt. Häll sedan på såsen över tofun och ställ in i ugnen i 20 minuter. Såsen ska börja bubbla och potatismoset få en gyllenbrun yta.

Servera gärna gratängen med kokt blomkål och broccoli.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar