fredag 3 oktober 2014

Fiber- och fröknäcke

Jag hittade ett fiber- och fröknäckebröd som verkade supernyttigt så var bara tvungen att testa det. Det gäller att man har lite tid på sig för det tar ett tag i ugnen innan de är hårda och torra. För mig tog det ca 3 timmar. Det beror nog lite på vilken ugn man har.

Tidningen jag hittade receptet i är en diabetestidning som heter Diabetes nummer 4 2014. Med tanke på hur viktigt det är för en diabetiker att äta rätt så kan ju inte detta knäcke vara något annat än bra för kroppen och nyttigt.

Fiber- och fröknäckebröd
2 plåtar

3 dl grovt rågmjöl
2 dl havregryn
1 dl kli (jag tog kruskakli)
1 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 tsk salt
7 dl vatten

Gör här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Rör i vattnet och blanda väl. Låt stå några minuter och svälla.

Sätt ugnen på 160 varmluft. (Eftersom jag inte har funktionen varmluft på min så valde jag att sätta in en ugnsform med vatten längst ned)

Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Fördela blandningen på plåtarna och bred ut den jämnt och tunt över hela plåten med en gummiskrapa eller en slickepott.

Markera rutor med en stålskrapa, så blir det lättare att dela efteråt. Om smeten är för lös att markeringarna försvinner, kan du göra dem när brödet stått inne i ugnen i 10-15 minuter.

Sätt in båda plåtarna samtidigt. Byt plats efter 10-20 minuter.

Efter 30-40 minuter, ta ut en plåt åt gången. Lyft och vänd hela brödet upp och ned. Dra försiktigt av pappret. Om det inte släpper, låt det stå inne en stund till och försök igen.

Ställ tillbaka in i ugnen med undersidan uppåt, utan papper. Gör likadant med den andra plåten.

Efter ytterligare 10 minuter tas en plåt åt gången ut. Bryt isär brödet efter markeringarna. Lägg de bitar som känns tjocka och fuktiga i kanten av plåten. De som är tunnast mot mitten. Ställ in i ugnen igen och sänk värmen till 100 grader. Låt eftertorka tills brödet känns helt torrt.

Låt svalna helt på galler innan de läggs ned i en tät burk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar