torsdag 12 januari 2012

Choklad cupcake med lakritsfrosting


Idag testade jag att göra cup cakes igen. Jag är inte så bra på det där med frostingen ännu men det kommer nog. Oftast blir den för lös så den rinner ut på kakan. Idag hade den perfekt konsistens men jag skulle tvunget ha i krossad turkisk peppar som fastnade i spritsern hela tiden. Men denna blev jag ganska nöjd med. Jag hade tyvärr inga fina formar så det fick duga med den här.

Chokladmuffins
Färdigt på: 30 min

10-12 muffinsformar


Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
100 g mörk choklad, i bitar
4 dl socker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver

Gör så här

1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Smält chokladen i vattenbad och ta från värmen.
3. Vispa smör och socker smidigt med elvisp.
4. Tillsätt äggen ett i taget.
5. Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan ner dem och chokladen i smörblandningen.
6. Klicka ner smeten i formarna.
7. Grädda mitt i ugnen 15–20 minuter.

Lakritsfrosting
4 msk rumsvarmt smör
100 g cream cheese
5 dl florsocker
Lakritssås efter smak
Turkisk peppar, krossad, efter smak
Svart hushållsfärg

Gör så här
1. Vispa ihop smör och cream cheese
2. Blanda i florsocker, lite i taget
3. Tillsätt lakritssås efter smak
4. Färga med svart hushållsfärg
5. Krossa turkisk peppar i en mortel, akta så inte bitarna blir för stora och fastnar i spritsern, och häll i (alternativt lägg ovanpå när du har spritsat klart)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar